Категории:

Програма ла лимба молдовеняскэ пентру класеле а v-я –xi-я але школий молдовенешть Инструкциунь ку привире ла тречеря Програмелор ла лимба ши литература молдовеняскэ ын класеле а 5-я а 11-я ын шкоала ку лимба де студиу молдовеняскэ дин режим де експериенцэ ын режим де програмэ тип

Поиск по сайту:


страница1/9
Дата22.03.2012
Размер2.25 Mb.
ТипЛитература
Содержание
Нотэ експликативэ
Концинутул ши структура курсулуй систематик де лимбэ молдовеняскэ ын класеле аV-я– аXI-я
Дезволтаря ворбирий (компетенцелор комуникативе)
Прегэтиря прелиминарэ ла лимба молдовеняскэ
Ла ортографие
Ла пунктуацие
КЛАСА аV-я
Систематизаря куноштинцелор, перфекционаря деприндерилор
Тест де евалуаре
Ноциунь женерале.
Пэрциле де пропозицие.
Пэрциле секундаре але пропозицией.
Ворбиря директэ.
Тест де аутоевалуаре.
Фонетика ши ортоепия
ЛЕКСИКУЛ (15 оре)
Компоненца ши мижлоачеле де формаре а кувинтелор (11 оре)
Морфолощия ши ортография
АРТИКОЛУЛ (5 оре)
Култура ворбирий
...
Полное содержание
Подобный материал:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9

Програма

ла лимба молдовеняскэ пентру класеле а V-я –XI-я

але школий молдовенешть


Инструкциунь

ку привире ла тречеря Програмелор ла лимба ши литература молдовеняскэ ын класеле а 5-я а 11-я ын шкоала ку лимба де студиу молдовеняскэ дин режим де експериенцэ ын режим де програмэ тип.


Ын скопул перфекционэрий нивелулуй програмелор инварианте ын системул де инструире ла лимба ши литература молдовеняскэ ау фост елаборате ла ИСПКын а. 2003 ши едитате ын БПН № 2\2003 ын калитате де програме експериментале.

Ын анул 2005 ау фост апробате де кэтре Министерул Едукацией ал РМН ын кореспундере ку Кончепция де предаре\ынвэцаре а лимбий ши литературий молдовенешть, Стандарделор де стат ла обьектеле дате прин ординул № 560 дин 01.06.05.

Май жос публикэм скимбэриле каре ау интервенит ын концинутул програмелор ын кореспундере ку документеле сус нумите – Кончепция де предаре\ынвэцаре, Стандарделе де стат , каре ау фост публикате ын БПН № 2\2005 ши а мануалелор едитате ын аний 2004-2005.


^ НОТЭ ЕКСПЛИКАТИВЭ

Обьективул принчипал ши сарчиниле студиерий лимбий молдовенешть ын шкоалэ.

Обьективул принчипал ал студиерий лимбий матерне ын шкоалэ констэ ын а-й ажута пе елевь сэ ынсушаскэ лимба молдовеняскэ литерарэ. Абсолвентул школий требуе сэ скрие корект, сэ читяскэ флуент, лощик ши сэ сесизезе експримаря оралэ ши скрисэ а интерлокуторулуй, сэ-шь екстериоризезе гындуриле коерент, лощик, пластик потривит кондициилор ши скопулуй комуникэрий.

Ачаста се обцине прин реализаря урмэтоарелор сарчинь:

а) де а ынзестра елевий ку волумул нечесар де куноштинце теоретиче, дин домениул фонетичий ши ал ортоепией, лексикулуй ши фразеолощией, ал компоненцей ши формэрий кувынтулуй, ал граматичий;

б) де а ле да куноштинце деспре лимбэ ка мижлок де комуникаре ынтре оамень, а-й фамилиариза ку типуриле де ворбире (нарациуня, дескриеря, диалогул, рационаментул);

в) де а ле форма деприндерь че ле-ар асигура коректитудиня ши пластичитатя лимбажулуй орал, скрис;

г) де а ле ымбогэци вокабуларул актив ши а-й ажута сэ асимилезе мижлоачеле синонимале але лимбий, де а ле форма деприндеря де читире курсивэ ши експресивэ, де а ле култива интересул ши густул пентру лектурэ, де а ле едука драгостя пентру лимба матернэ, де а ле дезволта тендинца де а-шь перфекциона експримаря;

д) де а ле дезволта капачитэциле интелектуале, гындиря лощикэ, индепендентэ, конструктив-практикэ ши креатоаре.

Програма конкретизязэ причепериле ши деприндериле че урмязэ а фи формате елевилор конкомитент ку студиеря материей ын план теоретик ла фонетикэ, лексиколощие ши фразеолощие, компоненца ши формаря кувинтелор, морфолощие, синтаксэ, ортографие ши пунктуацие. Пе база ачестей материй елевилор ли се пропуне ун систем де екзерчиций авынд дрепт обьектив дезволтаря гындирий лощиче ши а ворбирий литераре, формаря деприндерилор ортографиче ши де пунктуацие, култиваря компетенцелор комуникативе.


^ Концинутул ши структура курсулуй систематик де лимбэ молдовеняскэ ын класеле аV-я– аXI-я

Студиул лимбий молдовенешть ын класеле аV-я–аXI-я есте о континуаре фиряскэ а курсулуй де лимбэ матернэ дин класеле I–IV. Ынвэцэторул требуе сэ куноаскэ програма курсулуй примар, волумул де куноштинце, причепериле, деприндериле ши аптитудиниле пе каре ле поседэ елевий, ынтрукыт еле конституе темелия асимилэрий ку сукчес а лимбий матерне ын чиклул урмэтор.

Курсул де лимбэ молдовеняскэ е конституит дин урмэтоареле компартименте: «Фонетика», «Лексиколощия ши фразеолощия», «Компоненца ши мижлоачеле де формаре а кувинтелор», «Морфолощия», «Синтакса», «Ортография, ортоепия ши пунктуация». Програма акордэ о атенцие споритэ челор май импортанте типурь де активитате комуникативэ: читиря конштиентэ ши курсивэ, причеперя конштиентизатэ ши екзактэ а ворбирий куйва, ын спечиал, а информацией ку карактер инструктив, експримаря либерэ ши пластикэ а гындурилор ши емоциилор ын диферите ситуаций комуникативе.


^ Дезволтаря ворбирий (компетенцелор комуникативе)

ын кадрул студиерий лимбий матерне

Дезволтаря ворбирий се реализязэ ын трей дирекций.

Прима дирекцие о конституе ымбогэциря перманентэ а вокабуларулуй елевилор, а структурий граматикале а лимбажулуй лор. Ымбогэциря багажулуй лексикал аре лок ын кадрул лекциилор де лимбэ матернэ прин:

— систематизаря лексикулуй де уз курент;

— пречизаря сенсулуй лексикал ши а сферей де ынтребуинцаре а кувинтелор куноскуте сау некуноскуте, а мижлоачелор де лимбаж: синониме, антониме, парониме, фразеолощисме ш. а.

А доуа дирекцие о конституе култура ворбирий, адикэ ынсуширя нормелор лимбий литераре молдовенешть (ортографие, ортоепие, деривативе морфолощиче, алкэтуиря ымбинэрилор де кувинте ши а енунцурилор), а синонимией лексикале ши граматикале, прекум ши фамилиаризаря ку унеле валорь стилистиче але пэрцилор де ворбире ши але конструкциилор синтактиче. Унеле динтре ачестя сынт индикате ла секциуня «Култура ворбирий».

А трея дирекцие констэ ын формаря деприндерилор де ворбире коерентэ, пластик-афективэ (оралэ ши скрисэ). Ын скопул ачеста ла лекций се ефектуязэ ын перманенцэ екзерчиций мените сэ формулезе абилитэциле де експримаре коерентэ: рэспунсурь комплете ла ынтребэрь, детерминаря темей ши идеий принчипале а текстулуй, колектаря ши систематизаря материалулуй пентру компунере, презентаря унор счене сау ынтымплэрь дин вяцэ, филме, кэрць, експунерь деталияте ши резумате орале, дезволтаря унор планурь де идей, ынтокмиря унор репортаже сау артиколе. Екзерчицииле де ачест фел се ынкадрязэ органик ын системул щенерал де лукрэрь че се ефектуязэ ла лекций ын ведеря асимилэрий фаптелор де лимбэ ши а лещитэцилор респективе. Тотдатэ, еле асигурэ прегэтиря елевилор пентру елабораря типурилор де експунерь ши компунерь, индикате ын компартиментул «Дезволтаря ворбирий коеренте ын класеле аV-я–аIX-а».

База теоретикэ а ынсуширий ворбирий коеренте о конституе урмэтоареле ноциунь:

1) теория текстулуй (тема, идея принчипалэ, партикуларитэциле структурий текстулуй);

2) стилуриле лимбий (орал ши ливреск: штиинцифик, артистик, офичиал-административ, публичистик);

3) типуриле ворбирий (дескриеря, нарациуня, диалогул, рационаментул).

Абилитэциле пот фи култивате нумай ын прочесул уней активитэць систематиче ши бине аргументате.

Ын скопул дезволтэрий лимбажулуй коерент ши пластик-афектив скрис ын фиекаре класэ се превэд диферите типурь де експунерь ши компунерь. Принтре мултиплеле типурь де лукрэрь сынт ши феличитаря, аднотаря, прокура, скрисоаря, аутобиография, тезеле, конспектул. Ла елабораря лор елевий требуе обишнуиць сэ ле ревадэ дин пунктул де ведере ал кореспундерий мижлоачелор де лимбэ утилизате, стилулуй ши типулуй текстулуй. Елевул требуе депринс сэ алягэ ку грижэ кувынтул нечесар, сэ утилизезе ку дисчернэмынт мижлоачеле експресиве де лимбэ. Асупра ачестей абилитэць ынвэцэторул ва лукра ын перманенцэ.


^ Прегэтиря прелиминарэ ла лимба молдовеняскэ

а елевилор дин класеле I-аIV-а


Студиеря лимбий молдовенешть ын шкоала медие де културэ щенералэ конституе ун прочес уник, че се десфэшоарэ ын доуэ етапе: чиклул примар (кл. I–аIV-а) ши чиклул медиу (аV-я–аIX-я). Ынсуширя ачестуй обьект депинде, ын маре мэсурэ, де респектаря принчипиулуй консекутивитэций. Конформ ачестуя, требуе сэ се респекте ачелаш кончепт лингвистик де предаре, сэ се ынаинтезе черинце униче фацэ де елевь, цинынду-се конт де нивелул де куноштинце, деприндерь ши абилитэць ла диферите етапе. Ынвэцэторул, деч, требуе сэ куноаскэ програма чиклулуй примар (че куноштинце, деприндерь ши абилитэць требуе сэ айбэ елевий дин класеле примаре), ынтрукыт ачаста пуне темелия асимилэрий конштиентизате а курсулуй систематик де лимбэ ын класеле аV-я–аXI-я.

Терминынд класаа IV-а, елевий требуе сэ штие:

— алфабетул;

— пэрциле компоненте але кувынтулуй: рэдэчина (радикалул), префиксул, суфиксул, десиненца;

— пэрциле де ворбире: субстантивул, аджективул, пронумеле, вербул;

— препозицииле, конжункцииле май фреквенте;

— пэрциле принчипале (субьектул, предикатул) ши пэрциле секундаре але пропозицией (фэрэ а индика типуриле лор);

— типуриле де пропозиций дупэ скопул комуникэрий (енунциативэ, интерогативэ, императивэ);

— пэрциле омощене легате прин конжункцииле яр, дар ши фэрэ конжункцие (ла нивелул енумерэрий); сэ штие а група обьектеле дупэ терменул щенерик.

Елевий дин класа аIV-а требуе сэ айбэ формате урмэтоареле деприндерь ши абилитэць:

— де а чити конштиент, корект, експресив ун текст некуноскут — ын глас ку о витезэ де 110–140 де кувинте пе минут; де а-шь експуне пэреря асупра челор читите; де а репродуче челе читите ши де а ефектуа урмэтоареле типурь де анализэ;

— де а ефектуа анализа фонетикэ а кувынтулуй (сэ детермине вокалеле, консоанеле (сурде, соноре), корапортул динтре нумэрул де сунете ши литере че сынт ын кувынт);

— анализа компоненцей кувынтулуй (рэдэчина, префиксул, суфиксул, десиненца);

— анализа морфолощикэ а пэрцилор де ворбире (сэ детермине щенул, нумэрул, казул субстантивелор, аджективелор, пронумелор персонале; тимпул, персоана, нумэрул вербулуй);

— анализа синтактикэ (сэ детермине типул пропозицией дупэ скопул комуникэрий, пэрциле принчипале (субьектул, предикатул), пэрциле секундаре але пропозицией (фэрэ а индика типуриле лор);

— сэ стабиляскэ легэтура кувинтелор ын пропозицие прин интермедиул ынтребэрилор; сэ екстрагэ дин пропозиция датэ перекиле де кувинте легате дупэ ынцелес.


^ Ла ортографие:

— сэ скрие корект кувинтеле че концин ымбинэриле де литере йо, ьо, ье, оа; сэ трякэ динтр'ун рынд ын алтул кувинтеле ку и, ь ши ку ымбинэриле де литере йо, ьо, ье, оа; сэ скрие корект кувинтеле ку префикселе: -дес, -дез-, -рэс-, -рэз-, -ым— -ын-, -ком-, -кон-; сэ скрие корект кувинтеле ку дой де «н»; сэ скрие ку литерэ маре примул кувынт дин енунц; сэ скрие ку литерэ маре кувинтеле каре аратэ нуме де персоане, нуме дате анималелор (порекле), денумирь де цэрь, ораше, сате, стрэзь, рыурь; сэ скрие корект субстантивеле терминате ын и, й, ь, ла нумэрул плурал; сэ акорде аджективул ын щен, нумэр ши каз ку субстантивул; сэ скрие прин кратимэ формеле пронумелор персонале не, ле, ць, и, л (л-ам, л-ай, л-а, л-аць, л-ау, ле-аш, ле-ай, не-аць, не-ам, не-ау, й-ам, й-ай, й-а, й-аць, й-ау; мь-ам, мь-а, мь-аць, мь-ау, ць-ам, ць-ай, ць-а, ць-ау; сэ скрие прин апостроф пронумеле мэ, вэ, се урмате де ун кувынт, каре ынчепе ку о вокалэ, с-а, с-ау, м-а, м-аць, м-ау; сэ скрие прин кратимэ кувинтеле: ынтр-о (класэ); ынтр-ун (ораш); сэ скрие корект вербеле терминате ын ь, и ла тимпул презент, персоана II, нумэрул сингулар ши плурал; сэ скрие корект адвербеле фреквенте: аич, аколо, алэтурь, никэерь, ерь, мыне, поймыне, азь, астэзь алалтэерь, атунч, де атунч, демулт, одатэ, ничодатэ.


^ Ла пунктуацие:

— де а пуне пункт, семнул екскламатив, семнул интерогатив сау пунктул ла сфыршитул пропозицией; де а пуне виргулэ ла пэрциле омощене легате прин конжункцииле яр, дар, ши фэрэ конжункций; де а пуне виргулэ ын фраза алкэтуитэ дин доуэ пропозиций ынаинте де кувинтеле яр, дар, кынд, унде, че, каре, пентру кэ; де а деспэрци прин виргулэ кувинтеле де адресаре де челелалте кувинте дин пропозицие; де а фолоси доуэ пункте ши гилимелеле ын фраза ку ворбире директэ, дупэ кувинтеле ауторулуй.

Ла студиеря курсулуй систематик де лимбэ молдовеняскэ ын класеле аV-я–аXI-я ынвэцэторул се ва база пе куноштинцеле, деприндериле ши абилитэциле елевилор формате ын класеле примаре.


^ КЛАСА аV-я

(6 оре пе сэптэмынэ, ын тотал 204 оре)

Елевий дин класа аV-я требуе сэ поседе урмэтоареле куноштинце, деприндерь, абилитэць ши аптитудинь:

ла читире: сэ штие а чити корект ши флуент орьче текст дин мануалул де лимбэ, прекум ши дин алте мануале; сэ читяскэ ын воче ши ын гынд, ын ритм лент сау алерт, сэ читяскэ курсив, лощик ши експресив тексте акчесибиле пентру нивелул де прегэтире ши вырста лор;

ла анализа текстулуй: сэ детермине тема ши гындул принчипал ал ачестуя; сэ алягэ титлул че рефлектэ тема сау идея принчипалэ а текстулуй; сэ ынтокмяскэ планул симплу ал текстулуй; сэ идентифиче типуриле де тексте: нарациуне, дескриере, диалог, рационамент; сэ детермине стилуриле лимбий (орал ши ливреск, штиинцифик ши артистик), сэ гэсяскэ ын текст мижлоачеле де лимбэ, карактеристиче пентру фиекаре динтре стилуриле ынвэцате;

ла репродучеря текстулуй: сэ експунэ (орал ши ын скрис, амэнунцит сау кончис) тексте наративе, дескриптиве (а обьектулуй сау анималулуй), де рационамент, респектынд структура типурилор ворбирий ши стилул;

ла елабораря текстулуй (орал сау ын скрис): сэ алкэтуяскэ енунцурь (орале ши скрисе); сэ дезвэлуе идея ын лимителе алинеатулуй; сэ факэ легэтура динтре алинеате; сэ дезвэлуе тема ши идея принчипалэ а компунерий, сэ ынтокмяскэ диферите типурь де компунерь: компунере-дескриере (а унуй обьект, анимал), компунере-наративэ, компунере-рационамент, компунере-диалог; сэ скрие ун анунц, о феличитаре;

ла перфекционаря текстулуй: сэ редактезе челе скрисе (структура текстулуй, сукчесиуня гындурилор експримате, мижлоачеле де лимбэ) ын кореспундере ку материя студиятэ;

ла ортоепие: сэ пронунце корект кувинтеле дин лимба молдовеняскэ литерарэ, ын кореспундере ку нормеле ортоепиче ын вигоаре; сэ пронунце корект вокалеле ши консоанеле; сэ деосебяскэ дифтонщий ши трифтонщий де вокалеле ын хиат;

ла фонетикэ ши графие: сэ детермине сунетеле ворбирий, сэ ну конфунде сунетеле ку литереле; сэ детермине консоанеле соноре ши сурде; сэ факэ дистинкцие ынтре вокале ши семивокале; сэ идентифиче дифтонщий ши трифтонщий, вокалеле ын хиат, сэ ымпартэ кувинтеле ын силабе, сэ анализезе фонетик кувинтеле; сэ гэсяскэ ын дикционаре кувынтул нечесар;

ла лексиколощие: сэ куноаскэ ноциуниле лексикале ынвэцате, дефиницииле ачестора; сэ утилизезе кувинтеле ын конформитате ку сенсул лор лексикал; сэ гэсяскэ синониме ши антониме ла кувинтеле куноскуте ши сэ експличе сенсул лор лексикал; сэ консулте дикционареле експликативе, де синониме;

ла компоненца ши мижлоачеле де формаре а кувинтелор: сэ факэ деосебире ынтре модификаря ши формаря кувинтелор; сэ детермине тема ши десиненца лор; сэ алкэтуяскэ фамилий де кувинте; сэ детермине сенсул лексикал ал кувинтелор формате де ла ачеяшь рэдэчинэ ку диферите префиксе ши суфиксе, сэ ефектуезе анализа компоненцей кувинтелор (ку о структурэ кларэ);

ла морфолощие: сэ куноаскэ ноциуниле де базэ але дисчиплиней, дефиницииле ачестора; сэ екзаминезе кувынтул ка парте де ворбире пе база анализей интеграле а трэсэтурилор ынвэцате; сэ алкэтуяскэ корект формеле кувинтелор ши сэ ле утилизезе ын експримаре; сэ утилизезе корект артиколул посесив (щенитивал) ши артиколул аджективал (демонстратив); сэ респекте нормеле лимбий литераре привинд формаря ши утилизаря субстантивелор ши аджективелор;

ла синтаксэ: сэ куноаскэ ноциуниле синтактиче студияте, сэ штие дефиницииле ачестора, сэ детермине темелия граматикалэ а пропозицией; сэ факэ деосебире ынтре ымбинаря де кувинте ши пропозицие; сэ алкэтуяскэ ымбинэрь де кувинте, фолосинд ын калитате де термин рещент субстантивул, вербул; сэ детермине типул пропозицией дупэ скопул комуникэрий (енунциативэ, интерогативэ, императивэ); сэ идентифиче пэрциле принчипале ши пэрциле секундаре але пропозицией; сэ деосебяскэ субьектул де адресаре, сэ факэ анализа синтактикэ а пропозицией ши а фразей алкэтуите дин доуэ пэрць компоненте; сэ алкэтуяскэ пропозиций ши фразе ку пэрць омощене, ку адресэрь, ку ворбире директэ; сэ ынтокмяскэ ун диалог;

ла пунктуацие: сэ индентифиче пунктограмеле ынвэцате, сэ ле утилизезе корект: семнул интерогатив, семнул екскламатив ла сфыршитул пропозицией, виргула ын пропозиций ку пэрць омощене, доуэ пункте дупэ кувынтул щенерализатор; виргула, семнул екскламэрий ла адресэрь; виргула ынтре пэрциле компоненте але фразей (ынаинтя луй яр, дар, да); семнеле де пунктуацие ын фраза ку ворбире директэ ынаинтя ши дупэ кувинтеле ауторулуй; сэ штие а фолоси линия де диалог.


^ Систематизаря куноштинцелор, перфекционаря деприндерилор

ши абилитэцилор формате ын класа аIV-а (14 оре)


Пэрциле де ворбире

Ортография дифтонщилор ши трифтонщилор.

Ортография префикселор ши суфикселор.

Ортография субстантивелор ши аджективелор.

Ортография пронумелор че сынт ынсоците де вербе.

Ортография адвербелор.


^ Тест де евалуаре


Лимба ши култура експримэрий (17 оре)

Лимба – принчипалул мижлок де комуникаре ынтре оамень. Лимба ши ворбиря. Лимба матернэ. Лимба литерарэ. Ворбиря оралэ ши ворбиря скрисэ. Ворбиря диалогатэ ши ворбиря монологатэ. Текстул ши партикуларитэциле луй. Партикуларитэциле кувинтелор фолосите ын тест. Тема ши идея текстулуй. Повестиря оралэ деспре ун каз конкрет дин вяцэ. Ноциуня де стил. Стилул орал ши стилуриле ливрешть. Стилул штиинцифик. Стилул артистик. Повестиря ын скрис деспре ун каз конкрет дин вяцэ.


АУТОЕВАЛУАРЕ


Синтакса ши пунктуация (29 де оре)

^ Ноциунь женерале.

Ымбинаря де кувинте. Кувынтул детерминат (терменул рещент) ши кувынтул детерминатив (терменул субордонат) ын ымбинаря де кувинте. Легэтура де сенс ши легэтура граматикалэ а кувинтелор ын ымбинаря де кувинте. Анализа ымбинэрилор де кувинте.

АУТОЕВАЛУАРЕ

Пропозиция. Темелия граматикалэ а пропозицией. Типуриле пропозициилор дупэ скопул комуникэрий: енунциативе, интерогативе, императиве. Резуматул ши редактаря луй. Фраза. Деосебиря динтре фразэ ши пропозицие. Фразе алкэтуите дин пропозиций принчипале ши пропозиций субордонате. Виргула ынтре пропозиций че ну сынт легате прин конжункцие. Виргула ынаинтя конжункциилор яр, дар, ынсэ. Абсенца виргулей ынтре пропозицииле де ачелашь фел кынд ачестя сынт легате прин конжункцииле ши, сау. Партикуларитэциле синтактиче але текстулуй. Анализа унитэцилор синтактиче.

^ Пэрциле де пропозицие. Пэрциле принчипале але пропозицией: субьектул ши предикатул (репетаре дин класеле примаре). Субьектул симплу. Предикатул вербал симплу. Предикатул номинал.

^ Пэрциле секундаре але пропозицией. Атрибутул. Акордул атрибутулуй. Комплементул. Типуриле луй. Анализа пэрцилор де пропозицие.

Пэрциле омощене але пропозицией (репетаре дин класеле примаре). Семнеле де пунктуацие ла пэрциле омощене. Виргула ла пэрциле омощене. Доуэ пункте дупэ кувынтул щенерализатор. Адресэриле. Виргула, семнул екскламэрий ла адресэрь.

^ Ворбиря директэ. Семнеле де пунктуацие ла фраза ку ворбире директэ ынаинтя ши дупэ кувинтеле ауторулуй.

Диалогул. Линия де диалог. Актуализаря куноштинцелор.


^ ТЕСТ ДЕ АУТОЕВАЛУАРЕ.

Култура ворбирий

Детерминаря лимителор пропозициилор ын текст. Респектаря интонацией ын пропозицииле енунциативе, интерогативе, императиве, екскламативе ши ын пропозицииле ку пэрць омощене. Фолосиря ын текст а типурилор де пропозиций дупэ скопул комуникэрий ши а адресэрий лор ын ведеря споририй експресивитэций.


^ Фонетика ши ортоепия

Графия ши ортография (11 оре)

Сунетеле ворбирий. Артикуларя. Мижлоачеле соноре ши челе интонационале але ворбирий. Алфабетул лимбий молдовенешть. Графия. Партикуларитэциле скриерий ши ростирий групурилор де литере. Сунетеле лимбий молдовенешть. Вокалеле деплине ши семивокалеле. Дифтонщий. Трифтонщий. Хиатул.

Консоанеле. Класификаря консоанелор. Силаба. Тречеря кувинтелор динтр-ун рынд ын алтул.

Акчентул. Ролул акчентулуй ын диференциеря сенсулуй лексикал ши граматикал ал кувинтелор. Интонация.

Ортоепия. Ортография.

Анализа фонетиккэ а кувынтулуй.

Актуализаря куноштинцелор.

АУТОЕВАЛУАРЕ


Култура ворбирий

Ростиря кларэ ши акчентуаря коректэ а кувинтелор. Пронунцаря коректэ а вокалелор ши а консоанелор. Пронунцаря коректэ а дифтонщилор (еа, йо, ьо, иу, ый, оу, уэ) ши а трифтонщилор. Консултаря дикционарулуй ортографик ши ортоепик.


^ ЛЕКСИКУЛ (15 оре)

Сенсул лексикал ал кувынтулуй. Тэлмэчиря сенсулуй кувынтулуй. Кувинтеле моносемантиче ши кувинтеле полисемантиче. Сенсул проприу ши сенсул фигурат ал кувынтулуй. Кувинтеле неутре ши челе нуанцате емоционал. Фразеолощисмеле.

Омонимеле. Паронимеле. Синонимеле. Фолосиря синонимелор ын експримаре. Антонимеле. Актуализаря куноштинцелор деспре лексик.


АУТОЕВАЛУАРЕ

Култура ворбирий.

Утилизаря адекватэ а кувынтулуй ку сенс проприу ши а кувынтулуй ку сенс фигурат. Фолосиря синонимелор ын скопул евитэрий утилизэрий унуя ши ачелуяшь кувынт.

Консултаря дикционарулуй експликатив ши а челуй де синониме.

^ Компоненца ши мижлоачеле де формаре а кувинтелор (11 оре)

Дериваря ши модификаря кувинтелор.

Десиненца ши тема. Рэдэчина кувынтулуй. Префиксул ши суфиксул. Ортография префикселор ши а вокалелор ын рэдэчина кувынтулуй. Ортография суфикселор. Суфикселе лексикале ши суфикселе граматикале.

Анализа структурий кувынтулуй.

Актуализаря куноштинцелор.

АУТОЕВАЛУАРЕ

Култура ворбирий

Превениря грешелилор де ворбире провокате де утилизаря кувинтелор деривате де ла ачеяшь рэдэчинэ ынтр-ун контекст релатив мик.

^ Морфолощия ши ортография

Пэрциле де ворбире. Ноциунь де пэрць де ворбире индепенденте ши пэрць де ворбире аукзилиаре (1 орэ)

  1   2   3   4   5   6   7   8   9

Скачать, 35.53kb.
Поиск по сайту:

Добавить текст на свой сайт


База данных защищена авторским правом ©ДуГендокс 2000-2014
При копировании материала укажите ссылку
наши контакты
DoGendocs.ru
Рейтинг@Mail.ru